BIODATA IBNU KHALDUN.
1) Riwayat hidup ibnu khaldun.
a)
Nama sebenar
ialah abdul Rahman bin Muhammad bin Muhammad.
b)
Dilahirkan pada
tahun 732 hijrah/1332 masihi di Tunisia.
c)
Dikenali sebagai
ibnu khaldun sempena nama tempat kelahirannya di kawasan khalduniyah di
Tunisia.
d)
Keturunan arab
yaman.
e)
Bapanya adalah
seorang sarjana.
f)
Meninggal dunia
pada tahun 808 hijrah/1406 masihi di kaherah, mesir ketika usia 87 tahun.
g)
Dikebumikan
diluar babun nasr, iaitu perkuburan ahli sufi.
2) Latar
belakang kehidupan ibnu khaldun.
a)
Keluarganya
berasal dari keturunan arab yaman yang datang ke sepanyol semasa pembukaan
sepanyol oleh tentera arab muslimin.
b)
Mereka kemudian
menetap di carmona, kemudian berpindah ke Seville, sepanyol.
c)
Selepas kejatuhan
Seville, keluarganya berpindah ke Tunisia sehinggalah beliau dilahirkan.
d)
Apabila Tunisia
diserang wabak taun pada tahun 749 hijrah, keluarga beliau telah berpindah ke
fez.
e)
Pada 1375
masihi, berhijrah ke Granada, sepanyol kerana mahu melahirkan diri daripada
kerajaan di afrika utara.
f)
Lantaran keadaan
politik di Granada tidah stabil, mendorong beliau merantau ke Algeria.
g)
Selepas itu
berhijrah ke bougie dan akhir sekali ke mesir sehingga akhiri hayatnya.
KEPERIBADIAN
IBNU KHALDUN.
1) Sifat
keperibadian ibnu khaldun:
a)
Tekun mencari
ilmu – sejak kecil mempelajari pelbagai ilmu fardu ain dan kifayah, malah
kesibukan tugas sebagai pentadbir tidak menghalangnya menuntut ilmu.
b)
Kuat ingatan –
menghafaz al-quran sejak kecil serta menguasai pelbagai bidang ilmu dalam usia
belasan tahun.
c)
Berjiwa pemimpin
– menjadi pegawai tertinggi istana dan ketua hakim Negara kerana kecekapannya
dalam pentadbiran serta keupayaannya mengemukakan idea yang bernas.
d)
Kreatif –
Berjaya mengenengahkan sejarah sebagai bidang ilmu yag tersendiri melalui
kayranya al-muqaddimah.
e)
Bijak berpidato
– aktif berdebat untuk menambahkan ilmu.
2) Kegigihan
ibnu khaldun menuntut ilmu yang boleh dicontohi oleh pelajar:
a)
Mempelajari
pelbagai ilmu fardu ain dan kifayah sejak kecil.
b)
Tekun dan gigih
menuntut ilmu walaupun telah dewasa dan memegang jawatan penting Negara.
c)
Tidak mudah
berputus asa dan cekal menuntut ilmu walaupun ditimpa bencana.
d)
Bijak
membahagikan masa untuk menuntut ilmu dan bersama-sama masyarakat.
e)
Memiliki
semangat untuk menuntut ilmu secara berterusan.
PENDIDIKAN IBNU KHALDUN
1) Pendidikan
ibnu khaldun:
a)
Mendapat
pendidikan awal daripada bapanya dengan mempelajari asas-asas agama seperti
al-quran, fekah, hadis dan tauhid di masjid al-quba, Tunisia.
b)
Menghafaz
al-quran sejak kecil.
c)
Setelah dewasa,
beliau belajar lingustik bahasa arab (seperti nahu dan saraf), usuluddin dan
kesusasteraan.
d)
Turut
mempelajari mantik, sains, falasafah, matematik dan sejarah daripada beberapa
orang ulamak terkemuka pada masa itu.
e)
Ketika berusia
18 tahun, terpaksa berhenti belajar kerana Tunisia ditimpa wabak taun.
f)
Kemudian
melanjutkan pelajaran tinggi di fez dengan beberapa orang guru dan ulamak yang
terkenal.
2) Bidang
ilmu yang diterokai dan dikuasai oleh ibnu khaldun:
a)
Bahasa arab.
b)
Nahu dan
balaghah.
c)
Mustalah hadis.
d)
Sastera.
e)
Fekah.
f)
Usul fiqh.
g)
Mantik.
h)
Sains.
i)
Falsafah.
j)
Matematik.
k)
Sejarah.
l)
Ekonomi.
m)
Politik.
n)
Sosiologi.
3) Bidang
ilmu yang telah diislahkan (diperbaharui dan dimajukan) oleh ibnu khaldun:
a)
Ilmu sejarah dan
persejarahan.
b)
Politik.
c)
Ekonomi.
d)
Sosiologi.
e)
Biografi.
f)
Kesusasteraan.
g)
Karang-mengarang.
h)
Psikologi
pendidikan.
IBNU
KHALDUN TOKOH PELBAGAI BIDANG.
1) Bukti
menunjukkan bahawa ibnu khaldun seorang tokoh pelbagai ilmu:\
a)
Pakar sejarah.
b)
Pakar dalam ilmu
sosiologi.
c)
Ahli falsafah.
d)
Tokoh negarawan.
e)
Pengiat budaya
dan kesusasteraan arab.
2) Bukti
ketokohan ibnu khaldun sebagai sejarawan terkenal:
a)
Ibnu khaldun
mampu menganalisis tamadun dari segi permulaan,factor kegemilangan serta
kejatuhannya.
b)
Beliau memberi
tafsiran sejarah berdasarkan psikologi, ekonomi, sosiologi, alam sekitar dan
geagrafi.
c)
Idea beliau
dalam kitab al-muqaddimah telah menarik perhatian para pengkaji dan pemikir
untuk menobatkannya sebagai tokoh sarjana dan sejarawan yang mengatasi
sejarawan sebelumnya seperti at-tabari dan al-mas’udi.
3) Bukti
ketokohan ibnu khaldun sebagai negarawan yang banyak jasa untuk Negara:
a)
Menyandang
banyak jawatan penting Negara selama lebih 20 tahun.
b)
Antara jawatan
tersebut ialah
i) Setiausaha
khas bahagian surat-menyurat di jabatan kerajaan Tunisia (751 hijrah).
ii) Pegawai
jabatan setiausaha Negara di istana sultan abu ishak dan sultan abu annan.
iii)
Anggota majlis
ilmiah di fez, maghribi ( 755 hijrah).
iv) Anggota
jabatan setiausaha sulit sultan abu salim di fez (760 hijrah).
v) Dura
di Granada, qistina dan maghribi.
4) Bukti
ibnu khaldun sebagai tokoh penggiat budaya dan kesusasteraan arab:
a)
Mendalami
pengajian kesusasteraan dengan syeikh Muhammad bin bahri di Tunisia.
b)
Menghasilkan
banyak syair semenjak zaman kanak-kanak lagi.
c)
Kemahiran dalam
syair terbukti dalam perbahasanya tentang syair dalam kitabnya al-muqaddimah.
5) Nama
gelaran kesarjanaan yang diberikan kepada ibnu khaldun:
a)
As-syadrul
kabir.
b)
Al-faqihul
jalil-ahli fakeh yang mulia.
c)
Al-‘allamah-orang
yang memiliki kealiman ilmu yang tinggi.
d)
Imamul
a’immah-imam segala imam.
e)
Jamalul islam
wal muslimin.
SUMBANGAN
IBNU KHALDUN DALAM BIDANG ILMU DAN PEMIKIRAN
1) Sumbangan
ibnu khaldun dalam bidang ilmu dan pemikiran yang amat bernilai kepada tamadun
manusia:
a)
Berjaya
menganalisis aspek masyarakat politik, ekonomi dan pendidikan dalam karyanya.
b)
Memberi idea dan
penduan terbaik tentang asas penggunaan sesebuah tamadun, iaitu mesti tertegak
diatas kombinasi keunggulan rohani dan jasmani.
c)
Pelapor kepada
pemikiran moden seperti sejarah, politik, ekonomi, sosiologi dan pendidikan.
d)
Karya beliau
banyak mengaitkan sesuatu perkara dengan perkembangan rohani akal dan akhlak.
e)
Karyanya
dihasilkan oleh beliau dalam pelbagai bidang telah dijadikan bahan rujukan dan
kajian oleh para sarjana.
f)
Pemikiran beliau
sering dijadikan wacana, tema seminar, bengkel dan persidangan ilmiah,
judul-judul buku dan tesis diperingkat pengajian tinggi.
2) Sumbangan
ibnu khaldun dalam bidang sejarah:
a)
Seorang filosof
sejarah terkenal
b)
pengasas ilmu
filososf sejarah.
c)
Membetulkan
fakta salah yang diselewengkan oleh ahli sejarah barat.
d)
Berpendapat
sejarah dan peristiwa sejarah adalah sebagai satu ilmu yang berdasarkan kajian
nyata, bukan khayalan atau dongengan.
e)
Hasil karyanya
yang terkenal di barat dalam bidang sejarah ialah al-muqaddimah dan al-ibar.
3) Sumbangan
ibnu kahldun dalam bidang politik:
a)
Bergiat aktif
dalam politik selama lebih 20 tahun.
b)
Berpendapat
bahawa islam adalah asas penting dalam memperbetulkan sesebuah Negara.
c)
Mengemukakan
teori politik dalam kitabnya iaitu at-ta’rif dan al-ibar.
4) Sumbangan
ibnu khaldun dalam bidang sosiologi:
a)
Pengasas dan
guru dalam bidang sosiologi.
b)
Berpendapat
bahawa manusia adalah makhluk social yang tidak mungkin boleh hidup secara
sendirian.
c)
Menekankan aspek
pendidikan akhlak dalam semua penulisannya.
d)
Karyanya dalam
bidang sosiologi digunakan secara meluas di university di eropah dan timur.
5) Pendapat
ibnu khaldun berkaitan asas pembinaan sesebuah Negara:
a)
Pembinaan
sesebuah Negara mestilah berasaskan kepada agama, ekonomi, akhlak, akhlak
pemimpin dan rakyatnya.
b)
Kupasan beliau
ini banyak disandarkan kepada pemerhatiannya sepanjang penglibatan dalam
pentadbiran pelbagai tempat dan berbeza budaya dan suasana.
6) Pendapat
dan idea ibnu khaldun berkaitan bidang ekonomi:
a)
Rezeki adalah
kurniaan allah yang mesti dinikmati bersama.
b)
Manusia adalah
pemegang amanah allah dalam pengurusan harta yang wajib dibelanjakan mengikut
syarak.
c)
Kemajukan
sesebuah Negara bergantung kepada kemajuan ekonomi dimana suatu bangsa akan
mundur dan lemah jika pencapaian ekonominya lemah.
d)
Hasil karyanya
dalam ekonomi ialah at-ta’rif dan al-ibar.
7) Sanjungan
dan penghormatan yang diterima oleh ibnu khaldun oleh masyarakat antarabangsa
sehingga kini:
a)
Sesebuah Negara
ilmiah yang berprestij dinamakan sempena nama beliau iaitu ibnu khaldun chair
of islamik studies di university di amerika.
b)
Nama beliau
diabdikan dalam sebuah university terkemuka iaitu university ibnu khaldun,
Jakarta Indonesia.
KARYA
AGUNG IBNU KHALDUN.
1) Kesan
dan peninggalan ilmu dan pemikiran ibnu khaldun terhadap perkembangan tamadun
manusia:
a)
Warisan ilmu dan
pemikiran ibnu khaldun telah meninggalkan kesan yang mendalam terhadap tamadun
manusia dalam bidang kebudayaan, social, sejarah, ekonomi dan politik.
b)
Hasil karya
beliau seperti al-muqaddimah dan al-ibar telah diterjemahkan ke dalam pelbagai
bahasa asing seperti perancis, turki, jerman, inggeris, sepanyol dan melayu.
c)
Hasil pemikiran
beliau dalam bidang sosiologi dijadikan asas panduan kepada perkembangan ilmu
sosiologi di eropah, malah menjadi bahan rujukan semua plajar di dunia.
d)
Kitab beliau
“al-muqaddimah” menjadi sumber rujukan utama manusia sehingga kini.
2) Perkara
yang perlu dilakukan oleh sejarawan dalam penelitian dan analisis laporan
sejarah yang telah digariskan oleh ibnu khaldun:
a)
Membandingkan
antara peristiwa berdasarkan kaedah sebab musabab.
b)
Mengkaji
peristiwa lalu untuk menjadikan iktibar kepada peristiwa yang sedang berlaku.
c)
Mengambil kira
pengaruh iklim dan alam sekitar terhadap apa yang berlaku.
d)
Mengambil kira
kedudukan ekonomi dan budaya terhadap peristiwa yang berlaku.
RUMUSAN
1) Ibnu
khaldun meminati bidang penulisan dan kreatif sejak kecil.
2) Kitab
karangan beliau, al-muqaddimah yang berkaitan dengan sosiologi telah menjadi
rujukan dan kajian ilmiah eropah barat dan timur.
3) Buku-buku
karangan beliau telah diterjemahkan dalam pelbagai bahasa dan menjadi rujukan
di university-universiti dalam bidang sejarah dan kemasyarakatan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan